onsdag 1 februari 2012

Upp som en sol...

För några dagar sedan efterlyste fina tebutiken Le Palais de Thés "recettes de crêpes pour la Chandeleur". Pannkaksrecept till kyndelsmässodagen? Jag var tvungen att kolla upp om jag verkligen förstått rätt, men jodå pannkakor till kyndelsmäss är en fransk tradition. Flitiga läsare av den här bloggen har säkert förstått att jag gillar traditioner. Särskilt om de är franska och kan knytas till mat. Så naturligtvis vill jag slå ett slag för kyndelsmässopannkakan!

Det finns ju gott om kyrkliga firningsdagar som egentligen är viktiga och som borde uppmärksammas lite mer också utanför gudstjänstrummet, t.ex i köken, men vad gör man på kyndelsmäss eller vid Kristi Himmelsfärd? Vad äter man på pingst eller tacksägelsedagen? (Den svenska alltså på den amerikanska äter man ju kalkon). Men nu har jag alltså hittat något man kan göra på kyndelsmäss: steka pannkakor! Det finns dessutom en fin symbolisk koppling. På kyndelsmässodagen firar vi ju att Josef och Maria tog med sig sin 40 dagar gamla son till templet där de mötte Symeon och Hanna. Symeons ord om barnet han fick hålla i famnen har blivit till söndagens tema: uppenbarelsens ljus och kyndelsmässodagen har blivit en ljussfest. Men pannkakorna då? Jo genom sin runda form och gyllene färg påminner de ju om solen som vid den här tiden på året också synligt börjar komma tillbaka. Kyndelsmäss är liksom ett första vårtecken som markerar jultidens definitiva slut och legenden berättar faktiskt att redan påven Gelasius på 400-talet utfordrade pilgrimer i Rom med pannkakor. Sant eller inte, det är i alla fall ett bra tillfälle att tända alla levande ljus man har hemma (för ljuständning hör ju också kyndelsmäss till) och frossa i pannkakor.  Kanske klassiska Crêpes Suzettes eller om man föredrar att inte riskera att elda upp ögonbrynen, min enklare variant på apelsincrêpes (apelsiner är ju både i säsong och påminner också om små solar): filéade apelsinklyftor i olika färger, vaniljglass och lönnsirap. Torr äppelcider i smeten är också något att testa för att få till den franska smaken. Det har inte jag gjort än, men det blir kanske i morgon, på den egentliga kyndelsmässodagen eller till helgen då den kyrkliga kyndelsmässodagen firas.

Bonne Fête de la Chandeleur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar