torsdag 30 augusti 2012

Pussy Riot, kyrkan och makten

Så har jag då äntligen läst Pussy Riots texter (här finns en översättning, här en annan) och försvarstal. Mycket finns att säga, mycket är redan sagt, men klart står i alla fall att om man genom att titta på videon kan missta Pussy Riot för att vara pubertalt effektsökande, så är det höglärda reformatorer som träder fram i rätten. Jo, det är faktiskt till Martin Luther och de andra reformatorerna mina tankar går när jag läser talen. Vad sägs om denna passage t.ex.?
A human being is a creature that is always in error, never perfect. She quests for wisdom, but cannot possess it; this is why philosophy was born. This is why the philosopher is the one who loves wisdom and yearns for it, but does not possess it. This is what ultimately calls a human being to action, to think and live in a certain way. It was our search for truth that led us to the Cathedral of Christ the Savior. I think that Christianity, as I understood it while studying the Old and especially the New Testament, supports the search for truth and a constant overcoming of oneself, the overcoming of what you were earlier. It was not in vain that when Christ was among the prostitutes, he said that those who falter should be helped; “I forgive them,” He said. I do not see this in our trial, which takes place under the banner of Christianity. Instead, it seems to me that the prosecution is trampling on religion. 

Och visst är det den hycklande, maktfullkomliga kyrkan de vänder sig emot, inte kristendomen i sig, utan den som lierar sig med den politiska och ekonomiska makten. När Pussy Riot vänder sig till Jungfru Maria i bön ansluter de sig dessutom till en befrielseteologisk tradition. Det var ju Maria som utbrast "han störtar härskare från deras troner och han upphöjer de ringa" och många marginaliserade människor har sagt just som Pussy Riot Mary, Mother of God, is with us in protest!

Det är lätt att glömma att nästan alla som utgjort startpunkten för religiösa förändringar (inklusive Jesus själv) ställts inför rätta för hädelse, vilket ju var vad Pussy Riot framförallt dömdes för - inte regimkritik. Det är också lätt att glömma att den ortodoxa världen inte har västkyrkornas historia av reformation, upplysning och hermeneutik. Visserligen var den Rysk-Otodoxa kyrkan i sig en lågmäld protest under kommunisttiden, men den var också en länk till det gamla feodala Ryssland.

Vad är det vi ser nu? En tafflig protest som blivit stor genom medier eller början till en förändring i östkyrkorna. Det får framtiden utvisa, men jag skulle inte bli förvånad om tiden runt 2012 i framtiden kommer att ses som startpunkten för något betydligt större än Pussy Riot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar