torsdag 22 september 2011

klädnormer och klädnormer

I dag kom den första domen mot niqab-bärande kvinnor i en fransk domstol. Om niqab tycker jag inte. Det är ett plagg som begränsar kvinnors rörelsefrihet och försvårar kommunikation, men det jag framförallt funderar på idag är varför vi i västerlandet har så svårt för slöjbärande kvinnor också när det handlar om slöjor som bara täcker håret och knappast begränsar varken bäraren eller någon annan. Handlar det verkligen om begränsad rörelsefrihet? Hur ska vi i så fall se på den minoritetsgrupp där kvinnorna bär så obekväma och höga skor att de är tvungna att använda bedövningsspray för att kunna ha dem en hel kväll och knappt klarar av att gå i en trappa?  En sådan minoritetsgrupp finns, jag ser dem varje vecka. Men det är ingen etnisk minoritetsgrupp. De handlar om stureplansbrudar och hittills har jag inte sett någon driva deras tvångsbefrielse. Nej, jag undrar om inte slöjor bl.a. väcker aggressioner för att vi misstänker brott mot den klädnorm som engagerar betydligt fler (i alla fall i Sverige, Frankrike vågar jag inte riktigt uttala mig om) än kvinnors rörelsefrihet nämligen "rätten att klä mig precis som jag vill". Den där rätten som får människor att bli så upprörda varje sommar då någon som insisterat på att få bära shorts trots att det strider mot företagets regler blivit av med jobbet, eller någon med flip-flops nekats inträde på en restaurang.  Blotta misstanken att någons kläder inte är uttryck för ett individuellt val är provocerande i Sverige även om vi i de flesta fall väljer att klä oss likartat ändå.

Med detta menar jag inte att det inte ska föras en kamp mot förtryckande plagg - det bör det absolut göras, men jag tror inte det är lagstiftare och jurister som ska föra den kampen och jag önskar att diskussionen om vad som är förtryckande kunde nyanseras. Samt att främlingsfientliga åsikter inte skulle gömmas bakom feministisk fernissa.

För övrigt tycker jag själv om högklackade skor. Om än inte lika höga som på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar