onsdag 7 september 2011

Det måste vara Rut

Det är intressant det här med statistik. Samma studie från SCB gav samma dag upphov till två så olika rubriker som "Nu delar vi (nästan) lika på hushållssysslorna" och "Fortfarande långt kvar till ett jämställt hem." Först idag tog jag mig tid att titta på originaldiagrammen från SCB. Av dem kan man konstatera att kvinnor och män arbetar ungefär lika mycket och har ungefär lika mycket fritid. Det ser jämlikt och bra ut. Tittar man närmre ser man dock att det inte är hemarbetet som delas lika - utan det totala arbetet. Kvinnor jobbar alltså mer obetalt och männen förvärvsarbetar mer. Den skillnaden är som störst bland sammanboende småbarnsföräldrar. Men det finns en tydlig rörelse mot en mer jämn fördelning av hemarbetet de senaste 20 åren. Den förändringen beror på att männens hemarbete ökat något men framförallt på att kvinnornas minskat kraftigt.

Detta kan förklaras med att det faktiskt görs mindre hemarbete. Att det inte är lika vanligt med manglade lakan och hembakade småkakor t.ex. Det kan också vara så att hemarbetet utförs av någon som inte antecknar det som hemarbete utan som yrkesarbete eftersom denna någon får betalt för det. Vem är då denna någon? Med ganska stor sannolikhet är det en kvinna. Kan det alltså vara så att den väsentliga förskjutningen av hemarbetet inte har skett från en kvinna till en man i en familj utan från en obetald till en betald kvinna? Är det i så fall bra?

Jag är väldigt kluven till det här med Rut-avdrag. Å ena sidan är det en positiv utveckling att det tidigare obetalda hushållsarbetet alltmer värderas och blir en del i den allmänna ekonomin Å andra sidan kan jag tycka att alla som säger att städhjälpen är värt så oerhört mycket kunde ta och betala om inte oerhört mycket så ganska mycket i alla fall. Å ena sidan kan jag tycka det är viktigt att det finns lågtröskel-arbetstillfällen och att dessa ska kunna vara vita. Å andra sidan kan jag undra vem det egentligen är som slipper städa. Är det bra att medelklasskvinnorna lejer bort städningen till arbetarklasskvinnor istället för att kräva delaktighet av sina egna män? Å ena sidan kan jag tycka att det är en god prioritering att föräldrar vill vara med sina barn istället för att städa. Å andra sidan kan jag undra vad det egentligen är för människosyn som förmedlas till barnen när någon annan plockar undan efter dem.

Men mest av allt har jag många fredagseftermiddagar i Bryssel då jag sett städerska efter städerska lämna husen på min gata undrat: när kommer vi dithän att dessa kvinnor får komma hem till ett nystädat hem?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar