söndag 26 februari 2012

Fastebloggen III: Allt detta skall jag ge dig

Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg
och visade honom alla riken i världen och deras härlighet och sade: 
"Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig."
Matteus 4


När jag tänker på prövningar tänker jag oftast på svårigheter, och det tror jag många av oss gör. Det är lätt att tänka att den som råkar ut för svåra händelser i livet också riskerar att förlora sin tro. Och så kan det naturligtvis vara, men det kan också vara tvärt om. Framgång, goda levnadsförhållanden, inte minst makt kan också vara prövningar för tron. Tänk på Tryggare kan ingen vara: "ingen nöd och ingen lycka, skall utur hans hand dem rycka", där finns lyckan med också. Och tänk på hur det ser ut globalt; ju bättre vi har det desto mindre tror vi. Dagens evangelietext på temat prövningens stund handlar om hur Jesus sätts på prov i öknen. Han frestas av makten, makten att kunna göra stenar till bröd (att inte vara underkastad mänskliga livsvillkor), makten att kunna kasta sig ner från tempelmuren (makten över den institutionella religionen) och slutligen makten över hela världen. Frestaren är den som vill ge honom makt. Ja, att sättas på prov kan nog verkligen vara att bli erbjudna det vi vill ha och strävar efter. För rätt var det är så har den där makten som vi ju ville ha för att göra gott gjort att vi tappat bort oss vi finner oss i stället underkastade någon eller något vi inte alls ville falla ner inför.
Jag vill på intet sätt glorifiera maktlöshet och lidande, men dagens fasteövning kanske kan vara att fundera över vår egen makt och om den i bland sätter oss på prov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar