måndag 20 februari 2012

Inte bloggfasta - fasteblogg!

Eftersom adventskalendern lockade många besökare hit till bloggen har jag tänkt att göra något liknande under fastan, eller så värst liknande blir det kanske inte, bloggen kommer nämligen byta karaktär och delvis bli till: matblogg! Fast bara delvis. En blandning av små bibelbetraktelser och mattips hade jag tänkt mig.

Men, matblogg under fastan, hur går det ihop? Jo, jag har under många år försökt att på något sätt göra fasteperioden synlig i mitt liv. Jag har avstått från en massa olika saker: tv, sötsaker, eyeliner(!), gratistindningar på tunnelbanan, kaffe, alkohol, bloggar, icke-ekologisk mat, mjölkprodukter, godis och lagt till saker som tidebön och armhävningar. Fast inte samtidigt förstås.
För oss som är lutheraner är det inte alldeles enkelt att fasta. Det finns ju inga gemensamma regler som kyrkan förutsätter att vi följer. Var och en måste hitta sin egen väg och utforma sin egen fasta. Ännu svårare är det om man är lutheran och vegetarian: det blir ju liksom ingen grej att välja det vanligaste sättet att fasta, att avstå från kött om man gör det alla anda dagar också. Nu misstänker jag ju att många av er som läser här är ganska kyrkliga av er men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka: 1) Luther avskaffade inte fastan och 2) Kristen fasta handlar mycket sällan om att inte äta alls, det handlar om att avstå vissa saker.

Min egen absolut sämsta fasta var att avstå från kaffe - jag blev trött och grinig och fick mycket mindre gjort. Vem blev glad av det? Gud? knappast. Jag tror nämligen inte fastans poäng är att må sämre utan att öppna ögonen och upptäcka någonting nytt. Att upptäcka nya böcker genom att inte slentriantitta på tv, att upptäcka att man får pengar över som man kan ge till vettiga ändamål om man avstår från godis, att upptäcka nya sidor av sin tro om man avsätter lite tid varje dag till att t.ex. be med Psaltaren eller varför inte upptäcka enkla smaker på nytt om man avstår från det exklusiva. Men när jag googlar och letar efter fasterecept hittar jag bara artiklar om Ramadan, därav behovet att bli lite matbloggare under den kristna fastan. Fokus blir framförallt att inte äta socker, men också sträva efter att äta enklare och så gott det går, veganskt. Jag ser det framförallt som en utmaning för mig själv men är det någon annan som kan ha nytta av det är det ju bara bonus. Och, nej, jag lovar inte uppdateringar varje dag.

1 kommentar: