torsdag 1 december 2011

Lucka 1 Exulta filia Sion!

Ropa ut din glädje, dotter Sion,
jubla dotter Jerusalem!
Sakarja 9:9

Adventstiden börjar i jubel och glädje. Aldrig saknar jag att sjunga i kör så mycket som just då. Dotter Sion, Otto Olssons Advent, Gören portarna höga, alla körklassikerna riktigt sjuder av förväntan. Kanske är det just på grund av den här musikskatten som första advent blivit så stor i Sverige till skillnad från i många andra europeiska länder. 
Musiken som hör adventstidens början till är som ett enda koncentrerat ögonblick. Det är som att stå där i folkmassan och känna att "nu händer det". I det ögonblicket finns inget kors i fjärran utan bara ett jublande nu.
Här, en lite mindre känd tonsättning på samma tema: Monteverdis Exulta filia Sion.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker mycket om adventskalendrar och ser fram emot att följa din.

    /Marie

    SvaraRadera
  2. Jag med. Har min ålder till trots både öppnat lucka i glitterkalender och tittat på svt´s julkalender idag.

    SvaraRadera
  3. Jag har kalenderljus också. Hur var julkalendern i tv? Den var det länge sen jag tittade på, men å andra sidan tittar jag sällan på tv.

    SvaraRadera
  4. den verkar bra, sagoaktig och samhällskritisk på samma gång.

    SvaraRadera