onsdag 5 oktober 2011

Gissningsdags

Jag har egentligen ingen som helst kompetens för att ge mig in i gissningstävlingen inför morgondagens tillkännagivande av litteraturpriset. Om man som jag mest läser svenska författare, dessutom rätt ofta döda sådana är chanserna att ha rätt minimala. Men det är ju så svårt att låta bli. Så nu står jag här och kollar in bokhyllan för att se om det finns någon bok det är läge att börja läsa i kväll och lagom till klockan 13 fiska upp ur väskan i morgon. Jag lyckades ju göra just det med Hertha Müller. Fast då hade ju DN varit rätt säkra dagen innan. Eller om det var brorsan. För om jag minns rätt var det en julklappsbok i kategorin "nästa års nobelpristagare". Själv gav jag något år tidigare bort Orhan Pamuk. Så baserat på kriteriet "nyligen bortgivna julklappsböcker i familjen Engström" så blir det antingen Assia Djebar eller Olga Tokarczuk. Den senare tror jag dock är för ung än, men Assia Djebar vore riktigt roligt. Hon har både ett alldeles eget språk och klär av förtrycket på ett oerhört sofistikerat sätt. Men en nordafrikanska som skriver om kolonialismen, det är väl bara lite för rätt i tiden för en akademi som verkar livrädda för att ligga rätt, göra väntade val eller påverkas av någon eller något utanför det slutna rummet. Så nej, det blir nog Haruki Murakami som jag tar ner från hyllan. Fast jag lär knappast jubla om det blir han. Dels för att jag försökt ett par gånger med Norwegian Wood, men inte lyckas bli gripen (eller ens läsa ut den) och dels för att det då skulle stå 2-1 till brorsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar