torsdag 29 november 2012

Adventskalenderdags!

Det har varit lite lågsäsong på bloggen nu ett tag, men det ska det snart bli ändring på. Jag ligger nämligen i startgroparna för årets bloggadventskalender. Och i år tänkte jag ägna mig åt något så nördigt och tråkigt som Jesu släkttavla.

Av en händelse så kom jag nämligen att läsa om den katolska(?) adventstraditionen att göra ett Jesse Tree. Genom att klippa och klistra och pyssla symboler så åskådliggör man Jesu härstamning. Nu är jag ingen pysslare, så det blir inget klippande och klistrande här. Jag kommer istället att varje dag fram till jul presentera en biblisk händelse eller person som på något sätt pekar fram emot Jesus, genom en symbol som så småningom ska hängas i granen. Min julgran ska alltså bli ett Jesse Tree, eller kanske snarare en Jesse gran. Men med tanke på risken för att inte ett barr kommer hänga kvar på julafton blir det en liten substitutgran fram till den 23:e eller så.

Och Jesse i sammanhanget, ja, det är alltså Jesse som vi förr sjöng om i psalmen Det är en ros utsprungen av Jesse rot och stam. Numera sjunger vi om Davids rot och stam istället och Jesse, som alltså var Davids pappa, kallas i dagens bibelöversättning Jishaj.

Innan någon nu tror att jag har bivit en sån där bokstavstroende som tror mig kunna redogöra för Jesu härstamning tillbaka till Adam så vill jag bara påpeka att det inte primärt är blodsband jag är intresserad av, det är förväntans bakgrund, profetiornas genealogi jag vill utforska. Alla föds vi in i ett sammanhang och med en släkt och en historia. Inte ens Jesus dimper bara ner från himlen. När han föds i Betlehem på kung Herodes tid är det början på något nytt men också en händelse som relaterar till sånt som skett långt innan. Bibeln är ju ett enda stort nät av intern kommunikation.

Släkttavla för Jesus Kristus, son av David, som var son av Abraham. Så börjar Matteus evangelium. Och där börjar också vi. Följ med på lördag! Men än så länge få ni hålla till godo med en gammal ortodox målning av The Tree of Jesse. Mycket smakfullare än vad min Jesse gran kommer att bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar