tisdag 20 mars 2012

Fastebloggen XIV: Kornbröd

Så här i brödsöndagstider måste det förstås komma ett brödrecept. Problemet är bara att jag inte är så bra på att följa eller skapa recept när jag bakar. Utgångspunkten här var i alla fall en påse 4-kornskross. Som skulle ligga i blöt minst 10 timmar. Det orkade jag inte vänta på och kan meddela: det går bra ändå, kanske t.om bättre om man gillar bröd med kännbara korn. Jag tror proportionerna var ungefär så här.


* 1 paket jäst
* 7 dl fingervarmt vatten
* 5 matskedar olivolja
* lite flingsalt
* 1 matsked honung
* lite stött kummin
* 4 dl 4-kornskross
* ca 11 dl vetemjöl.

Och man börjar förstås med att röra ut jästen i vattnet, tillsätta olja, salt, honung och kryddor och så arbeta in lagom mycket mjöl. Degen blir klibbig och släpper inte bunken riktigt som en vetedeg. Låt jäsa 30-60 minuter, arbeta degen till 2-3 limpor eller smörgåsbullar eller något annat och låt jäsa 30 min till. Pensla med vatten och grädda i ja, tills bröden får färg, min ugn tar sjukt lång tid för allt så den är lite svår att utgå ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar