måndag 5 mars 2012

Fastebloggen VII: Jag släpper dig inte

Jakob blev ensam kvar.
Då brottades en man med honom till dagen grydde.
När han såg att han inte kunde besegra Jakob,
slog han till honom på höftbenet,
så att höften gick ur led när de brottades med varandra.
"Släpp mig", sade mannen, "dagen gryr!"
Men Jakob svarade: "jag släpper dig inte förrän du välsignar mig."
1 Mosebok 32:4-26


Jakob är en man med stark vilja. En person som verkar beredd att göra nästan vad som helst för att få som han vill. Han lyckas lura av sin något äldre tvilingbror Esau förstfödslorätten (och faderns välsignelse) och när han själv luras att ta den äldre Leah till hustru ger han sig inte förrän han fått vackra lillasyster Rakel också. 
När jag läser berättelsen om hur Jacob brottas med en okänd man så tänker jag att det är en beskrivning av hur gudsrelationen kan se ut för en person som Jakob, en person som inte ger sig i första taget. Jag tänker också att det är en beskrivning av trons liv som kommit lite på undantag bland alla ord om tillit och förtröstan. Brottningsbilden visar på att relationen till Gud också kan innehålla, kamp, ilska och självsäkerhet. Jakob får som han vill denna gång också. Han får sin välsignelse. Men han går haltande ur striden. Så kan det också vara: att den segrande är den sårade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar