lördag 27 augusti 2011

En fråga om tre chipspåsar, eller?


Jag älskar kollektivtrafik. Nej, inte alla förseningar och allt strul som uppkommer så fort det är för kallt, för varmt, för mycket snö eller för hala löv. Och nej, jag skulle nog inte säga att jag älskar SL, men kollektivtrafiken som tanke. Friheten att kunna ta sig vart som helst i hela länet bara man har ett plastkort som i alla fall fram tills nu kostat 690 kronor. Friheten att kunna ägna tiden på väg till och från jobbet åt att läsa en bok, lyssna på radio, facebooka lite, men framför allt tanken att det här med transporter är en gemensam angelägenhet. Och att man kan se en man i kritstecksrandigt, en tjej med rosa dreads, en sexåring som sparkar lite för mycket med benen och hans mamma med hijab dela på ett fyrapersoners-säte. Nu ska priserna på SL höjas. SvD berättar idag att man räknar med att det kommer minska det kollektiva resandet med ca 2,5%. Finanslandstingrådet Torbjörn Rosdahl tror dock inte att det höjda priset kommer att skrämma bort resenärer och få fler att ta bilen eftersom alla (jo han säger alla) fått en trettonde månadslön. Men har verkligen alla fått det? Och finns det inte en viss korrelation mellan att få jobbeskatteavdrag (dvs inte vara student, pensionär, arbetslös etc) och att kunna välja att ta bilen istället, dvs att inte vara så beroende av kollektivtrafik?

Höjda priser leder till mer bilåkande som är dåligt för miljön, det är sant och ett viktigt argument, men jag tänkte koncentrera mig på ett annat argument nämligen att kollektivtrafik är bra för den samhälleliga miljön. Dels för att det finns få platser där så olika människor möts som på tunnelbanan och dels för att valet inte alltid står mellan pendeltåg och egen bil. Det kan lika gärna vara ett val mellan att resa och att inte resa. Det finns faktiskt gott om människor i förorter som Flemingsberg som sällan lämnar dem.

Jag minns inte var eller när jag hörde om kollektivtrafikhypotesen så jag kan tyvärr inte länka till dess upphovsperson. Men den går i korta drag ut på att att det inte är en tillfällighet att de som är mest positiva till etnisk mångfald dvs unga, högskoleutbildade kvinnor i storstäder också är de som åker mest kollektivt, och att de som är mest negativa dvs äldre män i mindre orter och på landsbygden är de som åker mest i egen bil. (För själva värderingsbiten kolla t.ex. Mångfaldsbarometen.) Nu är det naturligtvis inte så enkelt att våra färdsätt ensamt styr våra värderingar. Det finns alltid fler förklaringar. Men nog är det svårare att tycka tjejer med hijab är konstigt om man är regelbunden sl-resenär? Då hör man ju dessutom att de också diskuterar filmen Bridesmaids som vilket tjejgäng som helst.

Jag tycker egentligen att SL-kortet kan vara värt 100 kronor mer. Jag äter inte så mycket chips och framförallt har jag ett jobb, så jag har råd med det. Men en välutbyggd och billig kollektivtrafik är en samhällelig investering eftersom den får oss att se mer. Inte hade jag hamnat mitt i en nordafrikansk marknad i det ökända området Comte de Flandre i Bryssel t.ex. om jag kört bil. Det är sånt som händer när man glömmer att gå av tunnelbanan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar