söndag 1 april 2012

Påsktårta!

Nu avslutar jag fastematsbloggandet med något som definitivt inte hör fastan till men som det är dags att börja förbereda nu: påsktårtan!
Om den blev lyckad har jag ingen aning om för än står den i frysen, men den som prövar får se. Eftersom den görs i flera steg krävs det att man har några timmar till förfogande. Inspiration har jag fått från flera olika recept som jag kombinerat.


LAGER 1: MANDELCHOKLADBOTTEN
300 g mandelmassa
1-2 msk kakao
1 ägg
2 äggvitor

* Sätt ugnen på 175 grader.
* Riv mandelmassa på ett rivjärn och rör ner ägg och äggvita.
* Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. 
* Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna.

LAGER 2: CHOKLADMOUSSE

150 g 70%-ig choklad av god kvalitet
½-1 msk florsocker

3 dl vispgrädde

2 st äggulor

* Smält chokladen i ett vattenbad. 
* Tillsätt florsocker och rör om. Låt svalna av något.
* Vispa grädden och blanda hälften med den smälta chokladen.
* Tillsätt äggulorna, en i taget till chokladsmeten, vänd till sist ner resten av grädden.
* Bred ut smeten över mandelbottnen.
* Ställ in i frysen och låt stå minst en timme innan nästa lager läggs på.

LAGER 3: MANGO OCG PASSIONSFRUKTSMOUSSE

3 gelatinblad

200 g mogen mango
 (eller fryst)
3 passionsfrukter

2 äggulor

11/2 dl florsocker

3 dl Vispgrädde

* Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
* Mixa mangon helt slät och blanda med passionsfrukterna.
* Vispa äggulor och florsocker pösigt och blanda
 med den mixade frukten. 
 * Vispa grädden fast.
* Smält gelatinet på låg värme i (jag brukar smälta i lite grädde för att undvika klumpar) och rör ner i fruktsmeten.
* Vänd sist ner den vispade grädden och fyll formen. 
* Ställ i frysen, mins 5 timmar.  Hit kan man förbereda.

LAGER 4: MANGOSPEGEL (och den har jag alltså inte gjort än, så inget bildbevis)
3 dl mangojuice
2 st gelantinblad

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
* Smält gelatinbladen på låg effekt tillsammans med 1/2 dl av mangojuicen. Blanda med resten av juicen. 
* Häll glasyren på den frysta tårtan och låt stå i kyl cirka 2 timmar.
* Garnera! Med chokladägg, frukter, marsipankycklingar eller något annat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar