torsdag 3 november 2011

Kan det gå åt helvete?

Höstmörkret lägger sig allt tidigare. Var det verkligen bara en timme vi ställde tillbaka klockan? Det känns som två. Minst. Och var det verkligen bara en vecka sedan träden brann i guld och rött? Nu stundar allhelgonahelgen. Jag minns särskilt en Alla Helgons dag då jag bodde högt upp i ett hus med balkong med utsikt över en kyrkogård. Där uppifrån såg jag stjärnhimlen - också på jorden, i alla de små ljus som brann. Sen dess tänker jag på allhelgonahelgen som den helg då himlen återspeglas på jorden och jorden i himlen. Då gränsen där emellan får vara tunn.

Det talas mycket om himlen i allhelgonatid. Om helvetet är det desto tystare. Tidningen Dagen har dock genomfört en enkät bland svenska präster och pastorer där det något förvånande (i alla fall för mig) framgår att en överväldigande majoritet (83,2%)  tror att helvetet finns men att mycket få predikar om det (92,6% gör det max en gång per år). Nu vet jag inte hur urvalet har gjorts och svarsfrekvensen var låg (50%) men är det inte intressant att så många tror på något som de uppenbart undviker i sin förkunnelse? Själv hade jag förmodligen tillhört de där 50% som inte svarat med motiveringen att det beror på vad man menar med helvetet och på vad man menar med finns.

Dagen talar om helvetet som realitet. Det ställer jag min tveksam till. Talar man om helvetet som realitet har man sagt ganska mycket. Däremot kan jag tänka helvetet som potentialitet. För att en människa ska ha en fri vilja måste det finnas någon form av valmöjlighet, för att Gud ska kunna betraktas som i alla fall i eskatologisk mening allsmäktig behöver också denna valmöjlighet finnas för Gud, tänker jag mig. Frågan är vilka beslut vi tror Gud fattar och vilka val vi väntar oss från våra medmänniskor. Själv har jag svårt att tro att det destruktiva skulle segra, men också att det skulle vara kollektiv tvångsrekrytering till himlen. Från tanken att det kan gå åt helvete är det ganska långt till tanken att det faktiskt (ens i något enda fall) gör det. Kanske existerar helvetet just som alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar